Mikä on RAI-arviointi?

Tainan-tarina-rai-arviointi-asiakasohjaaja-kotona-asuminen-ikäihminen

Kuva 1: Taina ja RAI-arviointi.

Mikä RAI on?


Vanhuspalvelulain uudistuksessa yksi keskeinen asia oli RAI-järjestelmän tuominen valtakunnalliseksi arviointivälineeksi iäkkään henkilön sosiaalipalveluiden arviointiin. RAI (Resident Assessment Intrument) tarjoaa usean mittarin yhteistiedon, jonka avulla on mahdollista seurata sekä yksilö-, yksikkö- ja organisaatiotasolla laatua ja voimavarojen kohdentumista. (Vanhuspalvelulaki 28.12.2012/980.) RAI-arvioinnin tarkoituksena on mitata luotettavasti ja monipuolisesti henkilön toimintakyvyn kaikkia osa-alueita, terveydentilaa sekä palveluiden saantia. (Lakiluonnos 2019.) RAI-arviointi toimii perustana asiakkaan hoito-, palvelu- ja kuntoutumissuunnitelmalle, ja se tulee päivittää asiakkaan voinnin tai terveydentilan muuttuessa tai vähintään puolivuosittain (Heikkilä & Mäkelä 2015).

THL-RAI-arviointi-tiedonkeruu-prosessi

Asiakkaan RAI-arviointi tuottaa annetuista vastauksista herätteitä, joiden avulla työntekijän on mahdollista saada mittaritietoa asiakkaan voimavaroista ja haasteista. Näihin herätteisiin tulee ottaa kantaa hoito- ja palvelusuunnitelman teossa. Aktivoituvat herätteet toimivat päätöksenteon apuvälineinä ammattihenkilön tehdessä hoito- ja palvelusuunnitelmaa yhdessä asiakkaan ja hänen omaistensa kanssa. RAI-käsikirjaa hyödyntämällä työntekijä pystyy perehtymään herätteen takana oleviin tekijöihin, jotka antavat suuntaviivat tavoitteiden asettamiselle, seurannalle ja toteutukselle. Ensiarvoisen tärkeää on huomioida asiakkaan omat toiveet ja osallistaa hänet tavoitteidensa asettamiseen. (Heikkilä & Mäkelä 2015.) Asiakkaan palvelu- ja kuntoutumissuunnitelmaa tehtäessä tulee varmistaa asiakkaan kuntoutumismahdollisuudet, jotta hänen kotona asumisensa voi jatkua mahdollisimman pitkään (Vanhuspalvelulaki 28.12.2012/980).


RAI valtakunnallisesti


RAI-vertailutietokannat antavat organisaation ja sen yksiköiden palveluiden laadun kehittämiseen RAI-arviointeihin pohjautuvan laatutyökalun. RAI-järjestelmästä saadaan laatua kuvaavina mittaamisen apuvälineinä laatuindikaattoreita. Yksiköiden laadun seurannan mahdollistavat laatuindikaattorit auttavat puuttumaan mahdollisiin haasteisiin ja ongelmakohtiin asiakkaiden hoidossa sekä suuntaamaan katseet henkilöstön koulutustarpeisiin. Näihin haasteisiin tarttumalla ja toimintatapoja muuttamalla palveluiden laatua voidaan kehittää ja parantaa. RAI-vertailutiedon laadun määrittelevät tehtyjen RAI-arviointien asiakaspeittävyys organisaatiossa sekä RAI-osaaminen arviointeja tekevien keskuudessa. Laatuindikaattorit ovat RAI-järjestelmää käyttävien organisaatioiden käytössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämissä vertailutietokannoissa. (THL 2020a.) Laatuindikaattoreihin kuuluvat laatuongelma-mittarit kuvaavat niin asiakas- kuin hoitoprosessitasolla negatiivisesti katsottujen laatuasioiden tilaa. Laatuindikaattoreita voidaan tarkastella esiintyvyyden tai ilmaantuvuuden näkökulmista. (THL 2020b.)


Terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkaisi vuoden 2022 alkupuolella kaikille avoimen tietokannan, josta pääsee tarkastelemaan iäkkäiden säännöllisten palvelujen asiakaskunnan toimintakykyä ja palvelurakennetta. Tietokantaan on koottu 14 mittaria, joilla on mahdollista vertailla iäkkäiden toimintakykyä ja palveluita valtakunnallisesti, kunnittain ja palvelutyyppien välillä. Tietokanta esittää tiedot positiivisessa valossa korostaen ikääntyneiden mahdollisuuksia sekä voimavaroja. (THL 2022.)

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tarjoaa ilmaisen RAI-verkkokoulun: https://verkkokoulut.thl.fi/login/index.php


Lähteet:


HEIKKILÄ, Rauha ja MÄKELÄ, Matti 2015. Onnistuminen – RAI vertailukehittäminen 15 vuotta Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tampere: Juvenes Print Oy.


LAKILUONNOS. 2019. Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain 15 ja 20 §:n muuttamisesta sekä 20 §:n väliaikaisesta muuttamisesta. 2019.


VANHUSPALVELULAKI 28.12.2012/980
THL. 2020a. RAI-tiedolla johtaminen. Saatavissa: https://thl.fi/fi/web/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/rai-tiedolla-johtaminen


THL. 2020b. HC palauteraportti – vertailumittareiden selitteet. Saatavissa: https://thl.fi/fi/web/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/rai-vertailutietokannat/rai-vertailutiedon-selitteet/hc-palauteraportti-vertailumittarien-selitteet#me2


THL. 2022. Iäkkäiden toimintakyvystä ja palveluista saatavilla entistä kattavammin tietoa – THL:n uusi RAI-tietokanta on jokaisen hyödynnettävissä. Saatavissa: https://thl.fi/fi/-/iakkaiden-toimintakyvysta-ja-palveluista-saatavilla-entista-kattavammin-tietoa-thl-n-uusi-rai-tietokanta-on-jokaisen-hyodynnettavissa


THL. 2023. RAI-arviointi asiakastyössä. Saatavissa: https://thl.fi/fi/web/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/rai-arviointi-asiakastyossa

Jätä kommentti

Design a site like this with WordPress.com
Aloitus