Ikääntyneiden silmälasit nenällä yhteiskehittämässä

Ikääntyneiden riittävien terveydenhuollon palveluiden turvaamista lähdettiin työstämään yhteistyössä kehittäjäasiakkaiden, HELLÄ-hankkeen suunnittelijoiden sekä sote-ammattilaisten kanssa. Kainuun hyvinvointialueelta mukaan valikoitui perusterveydenhuollon toimijoista ammattilaisia vastaanotolta, kuntoutuksesta, mielenterveys- ja päihdetyöstä sekä suun terveydenhuollosta. Yhdessä ammattilaisten kanssa loimme työryhmälle tavoitteen sekä kuvasimme palveluissamme olevia ikääntyneitä asiakasprofiilien avulla. Näitä profiileja ammattilaiset pystyivät hyödyntämään yhteiskehittämisen työpajoissamme.

Rekrytoimme mukaan 9 ikääntynyttä kehittäjäasiakasta Kainuun kunnista. Kokoonnuimme neljän eri asiakasprosessin ympärillä Teams-etäyhteyden avulla. HELLÄ-hankkeen suunnittelijat vuorollaan kertoivat perusterveydenhuollossa käytössä olevista toimintamalleista, joita niin ammattilaiset kuin erityisesti kehittäjäasiakkaat pääsivät kommentoimaan sekä tuomaan omaa kokemusääntään kuuluviin toimintamallien jatkokehittämiseksi.
Toimintamallit, joita työpajoissa tarkastelimme:

  1. Suun terveydenhuollon Omasote -lomake, jonka tavoitteena on tavoittaa kaikki 65-vuotta täyttävät ja tarvittaessa kutsua heidät tarkastukseen.
omasote-lomakkeen-tavoitteet-65vuotias
miten-lomake-toimii-65vuotias-omasote

Perusterveydenhuollon vastaanoton toimintamalli, jonka tavoitteena on tuottavuuden, vaikuttavuuden ja asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyden parantaminen. Huomioiden palvelun laatu, saatavuus ja saavutettavuus.

Terveysaseman-vastaanotto--ehkäisevä-ja-ennakoiva-työ-oikeaaikaisuus-monialaisuus

Sovellettu fysioterapeutin suoravastaanottomalli, jossa tuki- ja liikuntaelinoireinen asiakas ohjataan ilman lähetettä palvelutarpeen arvioinnin perusteella fysioterapeutille.

tule-oireinen-asiakas-sovellettu-fysioterapeutin-suoravastaanottomalli

Mielenterveyspalveluiden ja riippuvuuksien hoidon toimintamalli, jossa matalalla kynnyksellä asiakas tai omainen voi ottaa yhteyttä huolen herätessä mielenterveyspalveluihin.

mielenterveyspalveluiden-ja-riippuvuuksien-hoidon-toimintamalli-prosessi

Jokainen toimintamalli sai työpajoissa positiivista palautetta sekä pieniä kehittämistarpeita ehdotettiin niin tiedottamisen kuin ennalta ehkäisyn näkökulmista. Tulemme vielä loppuvuodesta 2023 kokoontumaan toimintamallien ympärille ”Mitä toimintamalleille kuuluu” – teemalla. Kuinka saatu palaute ja kokemustieto käytettiin kehittämistyössä hyväksi ja mitä se on poikinut. Mitä tullaan vielä jatkokehittämään ja kuinka ikääntyneet saavat oikea-aikaiset ja asiakaslähtöiset palvelut jatkossakin?

Lisää ”Riittävien terveydenhuollon palveluiden turvaamisesta ikääntyneille” -toimintamallista Innokylästä: https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/riittavien-terveydenhuollon-palveluiden-turvaaminen-ikaantyneille-kainuussa
Moniammatillisesta vastaanottotoiminnasta: https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/moniammatillinen-vastaanottotoiminta

Jätä kommentti

Design a site like this with WordPress.com
Aloitus