Ikääntyneiden riittävien terveydenhuollon palveluiden turvaamista lähdettiin työstämään yhteistyössä kehittäjäasiakkaiden, HELLÄ-hankkeen suunnittelijoiden sekä sote-ammattilaisten kanssa. Kainuun hyvinvointialueelta mukaan valikoitui perusterveydenhuollon toimijoista ammattilaisia vastaanotolta, kuntoutuksesta, mielenterveys- ja päihdetyöstä sekä suun terveydenhuollosta. Yhdessä ammattilaisten kanssa loimme työryhmälle tavoitteen sekä kuvasimme palveluissamme olevia ikääntyneitä asiakasprofiilien avulla. Näitä profiileja ammattilaiset pystyivät hyödyntämään yhteiskehittämisen työpajoissamme.
Rekrytoimme mukaan 9 ikääntynyttä kehittäjäasiakasta Kainuun kunnista. Kokoonnuimme neljän eri asiakasprosessin ympärillä Teams-etäyhteyden avulla. HELLÄ-hankkeen suunnittelijat vuorollaan kertoivat perusterveydenhuollossa käytössä olevista toimintamalleista, joita niin ammattilaiset kuin erityisesti kehittäjäasiakkaat pääsivät kommentoimaan sekä tuomaan omaa kokemusääntään kuuluviin toimintamallien jatkokehittämiseksi.
Toimintamallit, joita työpajoissa tarkastelimme:
- Suun terveydenhuollon Omasote -lomake, jonka tavoitteena on tavoittaa kaikki 65-vuotta täyttävät ja tarvittaessa kutsua heidät tarkastukseen.
Perusterveydenhuollon vastaanoton toimintamalli, jonka tavoitteena on tuottavuuden, vaikuttavuuden ja asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyden parantaminen. Huomioiden palvelun laatu, saatavuus ja saavutettavuus.
Sovellettu fysioterapeutin suoravastaanottomalli, jossa tuki- ja liikuntaelinoireinen asiakas ohjataan ilman lähetettä palvelutarpeen arvioinnin perusteella fysioterapeutille.
Mielenterveyspalveluiden ja riippuvuuksien hoidon toimintamalli, jossa matalalla kynnyksellä asiakas tai omainen voi ottaa yhteyttä huolen herätessä mielenterveyspalveluihin.
Jokainen toimintamalli sai työpajoissa positiivista palautetta sekä pieniä kehittämistarpeita ehdotettiin niin tiedottamisen kuin ennalta ehkäisyn näkökulmista. Tulemme vielä loppuvuodesta 2023 kokoontumaan toimintamallien ympärille ”Mitä toimintamalleille kuuluu” – teemalla. Kuinka saatu palaute ja kokemustieto käytettiin kehittämistyössä hyväksi ja mitä se on poikinut. Mitä tullaan vielä jatkokehittämään ja kuinka ikääntyneet saavat oikea-aikaiset ja asiakaslähtöiset palvelut jatkossakin?
Lisää ”Riittävien terveydenhuollon palveluiden turvaamisesta ikääntyneille” -toimintamallista Innokylästä: https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/riittavien-terveydenhuollon-palveluiden-turvaaminen-ikaantyneille-kainuussa
Moniammatillisesta vastaanottotoiminnasta: https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/moniammatillinen-vastaanottotoiminta