Uusi tilannekeskuksen toimintamalli kehitettiin hankkeessa

Palvelut tukenasi -hankkeessa lähdettiin rohkeasti uudistamaan ja luotiin yhdessä organisaation kanssa moniammatillisesti Akuuttitilanteiden toimintamalli ja tilannekeskus. Toimintamallin avulla tavoitellaan muun muassa asiakkaille riittävää ja oikea-aikaista hoitoa päivystyskäyntien vähentymistä. Hankkeen kohderyhmänä on kotona asuvat Kainuulaiset ikäihmiset ja toimintamallin tarkoituksena on, että ikääntyneet saavat oikean avun, tarkoituksenomaisilta ammattilaiselta, oikeaan aikaan kotiinsa voinnin tai toimintakyvyn muuttuessa. Kehittämistyö pohjautui Kainuun hyvinvointialueen strategiaan ja arvoihin. Toimintaa ohjaavat arvot ovat vastuullisuus, avoimuus, luotettavuus ja oikeudenmukaisuus. Hyvinvointialueen strategiaan kuuluu rohkea uudistaminen ja jatkuva parantaminen, henkilökunnan osaamista tuetaan ja pyritään kehittämään jatkuvasti. (Kainuun hyvinvointialue 2022.)

Kainuun hyvinvointialueella aloitti 11.9.2023 toimintansa uusi yksikkö, Akuutti kotisairaala ja tilannekeskus. Tilannekeskuksen keskeinen tehtävä on vastata päivystysapu 116 117 puheluista eli hoidontarpeen arvioinnista ja kiireellisen hoidon neuvonnasta Kainuussa. Lisäksi hätäkeskus välittää akuuttipalveluiden tilannekeskukselle Kainuun alueen ensihoidon kiireettömät tehtävät. Tilannekeskuksessa tehdään puhelimitse hoidontarpeen arviointi kaikista puheluista. Akuuttitilanteiden toimintamalli sisältää myös ammattilaisten konsultaatio mahdollisuuden kiireettömissä tilanteissa. Tilannekeskus on siis myös uusi konsultointikanavana ikäihmisten palveluissa työskenteleville hoitotyön ammattilaisille. Tarkoituksena on, että resurssit saadaan kohdennettua oikein ja asiakas saa oikean avun, oikeaan aikaan.

Palvelut tukenasi -hanke järjesti syksyn aikana lähikoulutuksia ikäihmisten palveluissa työskenteleville hoitotyön ammattilaisille. Koulutuksissa jalkautettiin akuuttitilanteiden toimintamalli ja tavoitteena oli vahvistaa hoitotyön ammattilaisten osaamista, jotta he osaavat arvioida asiakkaan hoidon tarpeen systemaattisesti ja yhdenvertaisesti, tunnistaa kiireellistä hoitoa tarvitsevat asiakkaat ja ottaa yhteyttä tarkoituksenomaisimpaan terveydenhuollon ammattilaiseen. Koulutus sisälsi ABCDE-toimintamallin, NEWS-pisteytyksen ja -toimintaohjeen, ISBAR-raportointimenetelmän sekä harjoitustehtäviä. Koulutuksen jälkeen arvioidaan sähköisellä kyselyllä, kuinka toimintamalli on jalkautunut käyttöön ja onko se koettu hyödylliseksi.

KAINUUN HYVINVOINTIALUE. 2022. Kainuun hyvinvointialueen strategia 2022-2025. Saatavissa: https://hyvinvointialue.kainuu.fi/sites/sote.kainuu.fi/files/documents/library/2023-01/Kainuun%20hva_strategia_2022-2025.pdf

Jätä kommentti

Design a site like this with WordPress.com
Aloitus