Omavalvontasuunnitelman seurantamalli – Kainuulaisten ikäihmisten kotona asumista tukevien palveluiden tueksi ja palveluiden laadun varmistamiseksi

Uusien omavalvontaohjelmien ja -suunnitelmien laatimisen aika on hyvinvointialueilla piakkoin käsillä. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotantoa valvotaan ja seurataan ensisijaisesti omavalvontaohjelmaan sisältyvien omavalvontasuunnitelmien avulla. Tarvittaessa ja taustalla valvovat lisäksi Valvira ja AVI. Kainuun hyvinvointialueella omavalvontasuunnitelmat ovat hyvin pitkälle Valviran ohjeen mukaan laadittuja, sekä vuosittain päivitettyjä.


”Palvelujen laatu tulee varmistaa järjestelmällisellä seurannalla. Omavalvontasuunnitelmille tulee luoda seurantamalli ja omavalvontamalli toimii – seuranta on systemaattista ja epäkohtiin puututaan”, lukee Palvelut tukenasi -hankkeen suunnitelmassa. Palvelut tukenasi -hankkeen näkökulmana ovat ikääntyvien kotona asumista tukevat palvelut. Hankkeen toimesta omavalvontasuunnitelmien seurantamallin laatiminen kohdistui ikäihmisen asiakasohjaukseen ja ikäihmisten kotihoitoon. Kainuun hyvinvointialueen laatujohtaja V. Korhonen linjasi omavalvontasuunnitelman seurantamallin visuaalista näkymää ja sisältöä; Valviran omavalvontasuunnitelman pohjaa myötäilevä tarkistuslista-tyyppinen ratkaisu, joka palvelisi koko hyvinvointialuetta (henkilökohtainen tiedonanto, 5.7.2023).


Palvelut tukenasi -hankkeen työskentelyaika on jo loppusuoralla. Tätä kirjoittaessani Valviran www-sivut ovat päivityksen alla omavalvontasuunnitelmapohjan osalta, joten ohjeistusta tai lähdeviitettä omavalvontasuunnitelman seurantamallille ei ole käytettävissä. Suunnittelutyössä on nyt käytetty Valviran edellistä vahvistettua pohjaa ja viimeisimpiä noin vuosina 2019–2020 laadittuja tai myöhemmin päivitettyjä omavalvontasuunnitelmia.


Omavalvontasuunnitelma on strateginen asiakirja ja lakisääteinen asia hyvinvointialueen palveluyksiköissä (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta 741/2023, luku 4). Ikäihmisten asiakasohjauksen omavalvontasuunnitelman seurantamallin laatimisen jälkeen tuli uutta tietoa koskettaen juuri ikäihmisten asiakasohjaustoimintaa. Pähkinänkuoressa se tarkoittaa, että ikäihmisten asiakasohjausta ei käsitetä enää toimialueiden palvelutuotannoksi, vaan se lukeutuu järjestämisen tuen toimintoihin. Asiakkuusjohtaja J. Mäklin kertoi uuden hyvinvointialuestrategian myötä vastuualueiden muuttuneen toimialueiksi, eikä kaikille entisille vastuualueille ole nimetty uutta omaa toimialuetta. Asiakasohjaus oli yksi niistä muutoksessa olleista yksiköistä (henkilökohtainen tiedonanto, 30.8.2023).


Omavalvontasuunnitelman sisällön mukaisia palvelun sisältöjä eli määrää, laatua ja toimintaa sekä palvelun toteutumista valvotaan ja seurataan. Seurantatapa ja -tiheys tulee ilmetä. Seuranta dokumentoidaan sovitusti ja sen tulee olla julkisesti saatavilla. Ja viimeisenä; omavalvonnan seurantaa vaativien asiakohtien vastuuhenkilöt täytyy määritellä. Seurantamallin mittarit ovat omavalvontasuunnitelmaan sisältyviä seurantajärjestelmiä ja mittareita, tuttuja, selkeitä ja toimivia.


Käytettäviä mittareita ovat esimerkiksi asiakaspalautejärjestelmä, jonka kautta asiakaspalautteiden seuranta mahdollistuu säännöllisesti jatkotoimenpiteineen. RAI-järjestelmän kautta puolestaan seurataan muun muassa asiakasosallisuuden toteutumista ja laatumoduuli mittaa laatua. Hai Pro-järjestelmän kautta seurataan läheltä piti- ja vaaratapahtuma ilmoitusten etenemistä ja toimenpiteiden toteutumista. Perehdytys- ja kehittämissuunnitelman toteutumisessa seurataan näiden erittäin tärkeiden asiakokonaisuuksien toteutumista ja jatkotoimenpiteitä.

Omavalvontasuunnitelman seurantamallin yksityiskohtainen laadinta tapahtui asiantuntijayhteistyössä yhdessä kotihoidon ja asiakasohjauksen ammattilaisten kanssa. Substanssiosaaminen oli yhteistyöskentelyssä välttämätöntä, jotta seurantamallin luominen mahdollistui. Käytänteet ja toimintatavat huomioitiin tarkasti kirjaamalla ne oikeaan sanamuotoon seurantamallista johdettuun taulukkoon. Edeltävästi taulukkoon oli kirjattu kysymysmuotoon valvottavat ja seurattavat asiakohdat hyödyntäen Valviran pohjaa ja voimassa olevaa omavalvontasuunnitelmaa. Yhteistyöskentelyn päätteeksi vastuuhenkilöt saivat seurantamallin taulukkomuotoisena tarkastettavakseen.


Jokaisen palvelualueen vaatima substanssiosaaminen ja tieto omavalvonnan painopisteistä ovat edellytys omavalvontasuunnitelman seurantamallin suunnittelulle. Perusmallisen seurantamallin hahmottamisen kunkin palvelualueen omavalvonnan seurantamallille voi aloittaa etenemällä oman palvelualueen omavalvontasuunnitelmaan kirjattujen toimintojen mukaisesti (Valviran ohjetta mukaillen). Sitten on vain päätettävä, millaisten valvottavien asioiden lisäksi tulee seurata valvontatyön toteutumista.

Lähteet:

Korhonen, V. 2023. Laatujohtaja. Kainuun hyvinvointialue. Keskustelu 5.7.2023.

Mäklin, J. 2023. Asiakkuusjohtaja. Kainuun hyvinvointialue. Keskustelu 30.8.2023.

RAI-järjestelmän mittareita. THL. Saatavilla https://thl.fi/fi/web/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/tietoa-rai-jarjestelmasta/rai-jarjestelman-mittareita

Hai Pro –prosessi. Saatavilla https://awanic.fi/haipro/HaiPro_ohjeet/haipro_prosessi.pdf

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta 741/2023. Saatavilla https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2023/20230741

Jätä kommentti

Design a site like this with WordPress.com
Aloitus